مدیریت مجتمع تجاری

امروزه شاهد افزایش چشمگیر و روز افزون تعداد مجتمع های تجاری, تفریحی در تمام کشور و مخصوصا در کلانشهرها هستیم. این امر به قدری با سرعت در حال پیشرفت است که می توان گفت بزودی به هر سمت که نگاه کنیم یک مجتمع تجاری عظیم را خواهیم دید. اما متاسفانه دانش مدیریت مجتمع تجاری هنوز در ایران به حد قابل قبولی نرسیده است.

از نظر ما راه اندازی یک مجتمع تجاری بسیار ساده تر از مدیریت مجتمع تجاری و  بهره برداری از آن است, هرچقدر مجتمع تجاری عظیم و دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد و مثبت باشد, اگر درست بهره برداری نشود, رونق چندانی نخواهد یافت و بسرعت از محبوبیت آن کاسته خواهد شد.

مدیریت مجتمع های تجاری یک امر دقیق و پیچیده است که نیازمند دانش و هوش بالا در هنگام تصمیم گیری ها و بررسی عملکرد صحیح و روند حرکتی مرکز خرید می باشد.

مدیریت مجتمع تجاری و چند منظوره شامل مواردی همچون

  • عملیات اجرایی
  • مدیریت امکانات موجود
  • امنیت مجتمع تجاری,
  • حسابرسی و حسابداری دقیق
  • تعمیر و نگهداری مجتمع,
  • بازاریابی قوی
  • اجاره داری و فروش می باشد

که می توان از راه دور و یا با حضور در مجتمع تجاری به آنها رسیدگی کرد.

یکی از مهمترین چالش هایی که در مدیریت مجتمع تجاری بسیار حائز اهمیت است اجاره یا فروش واحدها به برندهای معروف و سرشناس است تا بتواند افکار عمومی را نسبت به مرکز خرید جذب کند.

مدیریت مراکز خرید در گذشته نه چندان دور بدون داشتن دانش و بررسی موقعیت و بازدیدکنندگان و بدون امکانسنجی و تنها به صورت داشتن تجربه انجام می گرفت

که غالباً در ابتدای کار بازدیدکنندگانی به خود جذب میکرده است

اما پس از گدشت زمان مشخص, محیط برای بازدیدکنندگان تکراری و از جذابیت آن کاسته و در نهایت به شکست پروژه منجر می شد.

به طور کلی می توان گفت مدیریت مرکز خرید به ۵ عامل مهم تقسیم می شود؛

موقعیت جغرافیایی مجتمع تجاری
منطقه بندی یا چیدمان صنوف در مرکز خرید
تبلیغات و بازاریابی
خدمات و امکانات مجتمع
مدیریت مالی و حسابداری


درباره پروژه تان به ما بگویید

شما هم میتوانید با ورود به دنیای تجارت الکترونیک و خصوصی سازی کسب و کار خود با ویژگی های جذاب آن ، قدم به قدم به رونق سازمانتان کمک کنید.

جهت آشنایی بیشتر با راهکار یکپارچه مدیریت مجتمع چند منظوره کلیک کنید.