قبلا چرخه حیات مرکز خرید در سطح خرد را بررسی کردیم در این قسمت ( چرخه حیات مرکز خرید در سطح کلان ( قسمت اول ) ) توسعه،
انتقال و پتانسیل زوال انواع مختلف مرکز خرید تشریح خواهد شد.
بر اساس مدل چرخه حیات یک محصول، چرخه حیات یک مرکز خرید به چهار مرحله تقسیم می شود:
نوآوری یا مرحله اولیه توسعه، رشد سریع یا توسعه،
بلوغ و زوال. برای تمایز این مراحل از معیارهایی مانند عوامل بازار، استراتژی های توسعه دهنده
و استراتژی های خرده فروشان و مستاجران استفاده شده است.
الف) مرحله نوآوری :
ب ) عوامل بازار:
در این مرحله فقط تعداد کمی مرکز خرید مدرن در منطقه وجود دارد و باعث می شود که رقابت کمی بین آنها وجود داشته باشد
و رشد سریع ترافیک مشتریان به مرکز خرید دنبال را به دنبال خواهد داشت.
این موفقیت ها توسط توسعه دهندگان دیگر رصد شده و تعداد دیگری مجتمع تجاری از همین نوع ساخته خواهند شد.
استراتژی های توسعه دهنده : توسعه دهندگان بر روی ایجاد مناسب ترین ترکیب صنوف متمرکز شده اند.
آنها عمیقا درگیر مدیریت روزانه مرکز خرید و تبلیغات گسترده و همچنین برنامه های ترفیعی تشویقی به منظور امضای قرارداد های بلند مدت با اجاره های بالا با مستاجران هستند.
استراتژی های خرده فروشان : هدف اصلی آنها آگاه سازی مصرف کنندگان از حضورشان در مجتمع و ایجاد ترافیک سنگین از مشتریان است. بنابراین آنها تبلیغات می کنند و محصولاتشان را به مصرف کنندگان پیشنهاد می کنند.
شما هم میتوانید با ورود به دنیای تجارت الکترونیک و خصوصی سازی کسب و کار خود با ویژگی های جذاب آن ، قدم به قدم به رونق سازمانتان کمک کنید.
جهت آشنایی بیشتر با راهکار یکپارچه مدیریت مجتمع چند منظوره کلیک کنید